1. PRAKTIKSTEDSBESKRIVELSE:
Beskrivelse af praktiksted
Bekendtgørelsens tekst § 14: ”Praktikstedet udarbejder en praktikstedsbeskrivelse, der skal indeholde følgende:
1)Beskrivelse af praktikstedet, herunder formål, karakteristik af brugergruppe og arbejdsmetoder.
2) Uddannelsesplan for de tre praktikperioder i overensstemmelse med bilag 7 og 8 med angivelse af relevant litteratur, specialiseringsmuligheder, organisering af praktikvejledning og af kontakt til uddannelsesinstitutionen. Uddannelsesplanen kan udarbejdes i samarbejde med uddannelsesinstitutionen”.
Praktikstedsbeskrivelsen består af 3 dokumenter:
1. Praktikstedsbeskrivelse – Beskrivelse af praktikstedet
2. Praktikstedsbeskrivelse – Uddannelsesplan for første praktikperiode
3. Praktikstedsbeskrivelse – Uddannelsesplan for anden praktikperiode
Beskrivelse af praktiksted 1)Beskrivelse af praktikstedet, herunder formål, karakteristik af brugergruppe og arbejdsmetoder. | |
Institutionens navn: |
Aktivitetscentret/ Værested Den Gule Dør |
Adresse: |
Sygehusvej 25 B 4600 Køge |
Tlf.: |
56676260 |
E-mailadresse: |
|
Hjemmesideadresse: |
|
Åbningstider: |
Mandag: 9.00 – 15.00/ tirsdag: 9.00 – 19.00 Onsdag: 9.00 – 16.00 / torsdag: 9.00 – 15.00 Fredag: 9.00 – 14.00 |
Leder for specialområdet: |
Susanne Trap |
Fysiske rammer, ude og inde: Faciliteter (herunder faciliteter i lokalområdet) |
Ca. 400 m2 Forskellige værksteder ex. Sy- maling- motion - køkken |
Antal børn/unge/voksne: |
Ca. 100 dagligt gennemsnit 35 |
Aldersgruppe: |
18 - ► |
Beskrivelse af målgruppen: |
Borgere i Køge kommune med en psykisk lidelse |
Indsatsområder/ aktuelle projekter: |
Brugerindflydelse – kost og motion - undervisning |
Arbejdsmetoder: Beskrivelse af institutionens foretrukne pædagogiske metoder og begrundelser herfor. |
1) Involveringspædagogik 2) Ny struktur: Brugerindflydelse 2008 |
Tværprofessionelt samarbejde: Faggrupper som institutionen samarbejder med. |
1’RN’s personale (pædagogisk) Psykiatrisøjlen (forskellige faggrupper) Distriktpsykiatrisk center. |
Personalegruppens sammensætning: |
1 plejere, 2 pædagoger, |
2. PRAKTIKSTEDSBESKRIVELSE:
Første praktikperiode
Tema: Den pædagogiske relation
Faglige kompetencemål
”Målet er at den studerende kan
a) indgå i praktikstedets daglige praksis
b) indgå i og udvikle betydende relationer
færdigheder og støtte andres evne til etablering af relationer
c) deltage i planlægning, gennemførelse og evaluering af pædagogiske processer
d) opsamle og reflektere over erfaringer fra praksis
e) begrunde og forholde sig etisk og kritisk reflekterende til egen praksis og
f) demonstrere personlig indsigt om egne relationsmæssige forudsætninger og sociale færdigheder.
Uddannelsesplan første praktikperiode | |
Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF) Hvordan kan og skal den studerende arbejde med CKFérne for at opnå de faglige kompetencemål? Hvordan ser det ud i praksis? (Gerne eksempler) a)Samspil og relationer mellem deltagerne i den pædagogiske proces b)Samspilprocessers betydning for den enkeltes livskvalitet og udvikling, herunder egen indflydelse på og betydning for relationen c)Kommunikation, samspil og konflikter i relationen d)Magt og etik i relationer |
A) Samspil og relationer sker via cafe og aktivitetsværkstederne B) Proces:Ønske : At få hjælp til forståelse af opgaven LæringLivskvalitet ”kan selv” Personlig udvikling C) Klar og tydelig kommunikation i et ligeværdigt forhold – ikke-dømmende. Dømmende og uligeværdigt samspil kan skabe konflikt D) Være bevidst om sin rolle som medarbejder. Arbejde ud fra et ligeværdigt og respektfuldt forhold |
Hvad kan en studerende lære på praktikstedet? |
Indblik i psykiatrien - i det pædagogiske arbejde - i involveringspædagogikken |
Hvordan? (uddyb ovenstående spørgsmål) |
Deltage i Aktiviteter / Arrangementer FaglitteraturSupervision – Kurser - konferencetimer |
Hvordan støtte den studerendes læring på praktikstedet? Rammer for forbesøg, introduktionsforløb, udarbejdelse af læringsmål, vejledning, supervision og evaluering, vedligeholdelse af praktikdokument, skriftlighed og refleksion |
Se bilag |
Anbefaling af faglitteratur |
Se bilag |
Institutionslederens og praktikvejlederens opgaver i forhold til praktikuddannelsen (herunder organisering af vejledningstimer og samarbejde med uddannelsesinstitutionen) |
1x2 t. ugl. M. vejleder Leder orienterer om organisationen . |
3. PRAKTIKSTEDSBESKRIVELSE:
Anden praktikperiode
Tema: Den pædagogiske institution
Faglige kompetencemål
”Målet er at den studerende kan
a) indgå i og bidrage til tilrettelæggelsen og organiseringen af det daglige pædagogiske arbejde
b) deltage i udviklings- og forandringsprocesser
c) planlægge, gennemføre, dokumenterer og evaluere pædagogiske processer
d) dokumentere og formidle pædagogisk praksis og
e) begrunde og forholde sig etisk og kritisk reflekterende til egen og praktikstedets praksis”
Uddannelsesplan anden praktikperiode | |
Centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF) Hvordan kan og skal den studerende arbejde med CKFérne for at opnå de faglige kompetencemål? Hvordan ser det ud i praksis? (Gerne eksempler) a)Pædagogisk praksis som samfundsmæssig institution og offentligt anliggende b)Institutionel omsorg, opdragelse og udvikling c)Institutionaliseringens betydning for brugere og udøvere af pædagogisk praksis i lyset af de kulturelle og samfundsmæssige vilkår d)Praktikstedets Organisation, kultur og ledelse e)Internt og eksternt samarbejde f)Magt og etik i den institutionelle ramme |
A) Aktivitetscenter for psykisk syge borgere i Køge Kommune §104 Vi arbejder som aktivitetsmedarbejdere – motivation og aktivering B) Vi arbejder med borgerne omkring deres kreative og sociale kompetencer. Vi arbejder med brugerindflydelse Vi udvikler os gennem åbne p-møder og personalesupervision C) Vi arbejder med gensidig respekt med udgangspunkt i involveringspædagogikken E) Pr. 1/1 2011 er specialområdet slået sammen d.v.s. Den Gule Dør, støttecentret 1RN- Huset Værestedet i Borup og Klemmen med fælles leder. F) Samarbejder med 1’RN G) Vi arbejder udfra rummelighed og gensidig respekt, med ganske få specifikke regler. |
Hvad kan en studerende lære på praktikstedet? |
Få viden omkring psykiske sygdomme Indblik og forståelse for brugernes situation Indblik i forskellige kreative værksteder Planlægge og deltage i pædagogiske aktiviteter i og udenfor institutionen Arbejde selvstændigt At adskille det professionelle og det private |
Hvordan? (Uddyb ovenstående spørgsmål) |
Afprøve – spørge – Reflektere – undre sig |
Hvordan støtte den studerendes læring på praktikstedet? Rammer for forbesøg, introduktionsforløb, udarbejdelse af læringsmål, vejledning, supervision og evaluering, vedligeholdelse af praktikdokument, skriftlighed og refleksion |
Planlagte konferencetimer SupervisionP-møder Kurser / temadage |
Anbefaling af faglitteratur |
At skære smerten bort Jacobs dæmonerInvolveringspædagogikken Endvidere har vi et stort udvalg i andet faglitteratur, som er tilgængelig for den studerende |
Institutionslederens og praktikvejlederens opgaver i forhold til praktikuddannelsen (herunder organisering af vejledningstimer og samarbejde med uddannelsesinstitutionen) |
Plan for konferencetimerne 2 t. ugl. Samarbejde med seminariet omkring den studerende Leder 1x 2 t. vedr. organisationen |
Signalement af praktikuddannelsen (bekendtgørelsens bilag 7):
”Praktikuddannelsen bidrager til uddannelsens målsætning ved at tilvejebringe basis og ramme for professionsbaseret viden, forståelse og færdigheder som grundlag for professionel handling. Praktikuddannelsen og undervisningen på uddannelsesinstitutionen udgør to forskellige, gensidigt supplerende læringsrum, hvor vidensformer i samspil kan kvalificere den studerendes læring og videnskabelse.
Udgangspunktet for den studerendes læring er deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion vedrørende samspillet mellem pædagog, institution og profession. Praktikuddannelsen udgør rammen for den studerendes praktiske øvelser og er felt for den studerendes egen undersøgelse af den pædagogiske profession og professionens brugergrupper.
Uddannelsens tre praktikperioder tilrettelægges med en progression, der gradvist inddrager flere perspektiver på det pædagogiske arbejdes kompleksitet, og som udvider den studerendes opmærksomhedsfelt og overblok i forhold til pædagogisk praksis og profession.
Første praktikperiode rettes primært mod den konkrete pædagogiske relation, hvorefter fokus tillige omfatter institutionelle perspektiver i anden praktikperiode, for endelig i tredje praktikperiode at placere den pædagogiske opgave i forhold til den samfundsmæssige forandringsproces.”
Centrale kundskabs- og færdighedsområder fælles for de tre praktikperioder:
”a)Praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgave og funktion, mål og pædagogiske praksis
b)Kulturelle og samfundsmæssige vilkårs betydning for pædagogisk praksis
c)Praktikstedets målgruppe(r) og dennes (disses) behov, livskvalitet, udvikling og læring.
d)Etik, værdier og menneskesyn
e)Deltagelse, systematisk erfaringsopsamling og refleksion med henblik på dokumentation og udvikling af pædagogisk praksis”
På de følgende sider kommer en oversigt over de tre praktikperioders 1)faglige kompetencemål og 2)centrale kundskabs- og færdighedsområder (CKF)
Beskrivelsen af faglige kompetencemål og centrale kundskabs- og færdighedsområder for den enkelte praktikperiode er, sammen med praktikstedets uddannelsesplan for samme praktikperiode, udgangspunkt for fastlæggelse af læringsmål for den enkelte studerende